Digital dannelse. Hvad, hvorfor og hvordan


https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-digital-dannelse

Hvad er digital dannelse?

Digital dannelse er, ifølge forskerne, flere ting. De udpeger blandt andet:
·        Evnen til at forstå og bruge digitale medier.
·        Evnen til at reflektere kritisk over digitale medier, deres indhold og opbygning.
·        Evnen til at forstå, hvordan man opfører sig socialt acceptabelt på digitale medier.
»Digital dannelse handler om, at digital kommunikation i dag er afgørende for, at vi kan deltage i samfundet. Det er ikke blot et spørgsmål om at vide, hvordan vi kommunikerer på nettet, men også hvad vi ikke kan se i den kommunikation. Der er udfordringer med, hvordan man sikrer adgang til sine egne data,« siger Kirsten Drotner.

Sammenfatning
Digitale medier i uddannelsessystemet handler om hvorledes vi danner eleverne i en fagorienteret retning, således at de har kendskab til de medier og muligheder som kan gøres brug af


Hvorfor
Samtidig er det stort set ikke længere muligt at være ikke-digital, blandt andet fordi al kommunikation mellem borger og samfund foregår digitalt, og derfor er det, ifølge Gitte Stald, en god idé at engagere sig i den digitale verden.

Sammenfatning
I vores samfund kan det efterhånden ikke lade sig gøre at undgå nogen former for digitale medier. Derfor bliver det en nødvendighed at danne sig i en digital teknologisk taksonomisk størrelse.


Hvordan
»Man har haft en forestilling om, at de unge var digitalt indfødte, og derved kunne de bare det hele, men der fejler man jo, for man var jo også indfødt i samfundet, før det blev digitalt, og dengang syntes man jo alligevel, at man skulle opdrage eleverne til at blive dannede,« siger Jeppe Bundsgaard.
»Vi har spildt en del år på at lade stå til, og det er på høje tid, at vi begynder at undervise meget eksplicit og meget mere, end vi har gjort,« opfordrer han.

Sammenfatning
Vores digitale samfund bliver man født ind i uden evner til at bruge og forstå den. Derfor er det vigtigt at vi etisk, moralsk og socialt danner en forståelse for brugen af disse teknologier. Dette kræver en indsats ikke både i opdragelsen i skoler, men også i hjemmet mm.


Ræsonnement i forhold til mit fag som elfaglære.
Digital dannelse i min branche er af stor betydning, da programmering af computere, robotter mm. er rivende udvikling. Derfor bliver forståelsen, brugen og evnen til at analysere disse digitale medier kernen i meget vores arbejde. Man kan så sige at undervisning af i de etiske og moralske brug af disse digitale medier ikke har nogen større vigtighed.

Kommentarer

Populære opslag