Videns- færdighed og kompetencemål
Vidensmål
|
Hvad kan der
spørges om?
|
Hvor er jeg
nu?
|
Hvad vil jeg
arbejde mod?
|
Have viden
om hvad digitale teknologier betyder for didaktik og læring
|
Kan du sige
noget om den generelle udvikling i samfundet og hvordan den har påvirket
skolesystemet, herunder undervisning og læring?
Kan du sige
noget generelt om, hvordan brug af digitale teknologier i undervisning og
læring påvirker dit arbejde? Hvordan stemmer det overens med undersøgelser af
erhvervsskolelæreres brug af it/digitale teknologier i undervisningen?
|
Faget i sig
selv gør brug af programmer, som har til formål at dokumenterer elevens
projekt/arbejde.
|
At gøre brug af
digitale medier som falder uden for de lektioner, hvor digitale medier
”normalt” ikke anvendes.
|
Kunne forstå
og reflektere over teorier og metoder om digitale teknologier i
undervisning og læring
|
Kan du sige
noget generelt om hvilke pædagogisk-didaktiske teorier, der kan være
hensigtsmæssige at anvende ift. brug af digital teknologi i undervisning og
læring? Og hvorfor?
Kan du sige
noget om, hvilke didaktiske og/eller læringsmæssige fordele og ulemper, der
kan være ved brug af digitale teknologier? Ift. forskellige didaktiske
elementer (fx deltagerforudsætninger, arbejdsformer og
evalueringsmuligheder)?
|
Digitale medier
kan tit anvendes af eleverne, f.eks. i form af videoer, der kan give dem en
bedre forståelse og læring af emnet.
Det ses tit når
jeg har undervist i et program, hvor læringen er blevet gennemgået, men emnet
er svært at huske. Så gør eleverne tit brug af youtube videoer for at
genopfriske deres viden.
|
Jeg vil gerne
gøre en større indsats for at eleverne bliver opmærksomme omkring medier for
at opnå større viden, eller eventuelt genopfriske viden.
|
Have indsigt
i digital dannelse og webetik
|
Kan du sige
noget generelt om digitale teknologiers anvendelsesmuligheder i undervisning
og læring?
Kan du sige
noget om hvordan udviklingen fra web 1.0 til web 2.0 (sociale teknologier) påvirker
anvendelsesmulighederne?
Kan du sige
noget om de pædagogisk-didaktiske muligheder, der hævdes være ift. brug af
web 2.0 teknologier (sociale teknologier)?
|
||
Færdighedsmål
|
Hvad kan der
spørges om?
|
Hvor er jeg
nu?
|
Hvad vil jeg
arbejde mod?
|
Kunne anvende
teknologier i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning på
erhvervsuddannelser
|
Kan du sige
noget generelt om, hvordan du helt konkret ville tage digitale teknologier i
brug i din undervisning? Hvilke pædagogisk-didaktiske overvejelser ville du
gøre dig?
Kan du give
eksempler på, hvordan du ville kunne bruge digitale teknologier i din
undervisning ift. fx planlægning, gennemførelse og/eller evaluering?
|
Bruger jeg ikke
|
Kunne godt
tænke mig at gøre brug af denne metode.
|
Kunne vælge
og begrunde valg af digitale teknologier
|
Kan du sige
noget om, hvordan du ville udvælge digitale teknologier til brug i din
undervisning – hvad ville du vælge ud fra?
Kan du sige
noget om, hvordan du ville argumentere overfor dine elever (og dine kolleger)
ift. inddragelse af digitale teknologier i undervisningen?
|
Vi anvender
digitale teknologier, vi er delvist frit stillet til brugen af disse medier.
Men nogle medier skal anvendes til brug i undervisningen
|
|
Kunne vurdere
og formidle problemstillinger om digitale teknologier i en
erhvervspædagogisk kontekst
|
Kan du sige
noget om, hvordan du ville kunne fortælle din ledelse/dine kolleger om brugen
af digitale teknologier i undervisningen – hvad ville du lægge vægt på ift.
disse to grupper?
Kan du sige
noget om, hvilke konkrete pædagogiske-didaktiske problemstillinger, som du
mener at brugen af digitale teknologier kan være med til at løse?
|
Kommentarer
Send en kommentar